Τι είναι τα Core Web Vitals

Μέχρι σήμερα, η google έχει αλλάξει πολλές φορές τον τρόπο με τον οποίο μετρά τις τεχνικές επιδόσεις ενός σάιτ. Στην αρχή έπαιζε ρόλο η σχετικότητα του περιεχομένου ώστε να σε συνδέσει με τον κλάδο δραστηριοποίησής σου, μετά ήρθαν τα internal και external λινκ -όπου και σημειώθηκε ένας μικρός αλλά άχαρος «πόλεμος»-, αργότερα πρωταγωνίστησαν τα meta (title, description, tags) και κάπως έτσι φτάνουμε στο σήμερα, το οποίο διαμορφώνει μια άλλη πραγματικότητα. Ιστοσελίδες που στη θεωρία θα έπρεπε να σκοράρουν ψηλά, στις μηχανές αναζήτησης και τα αποτελέσματα της google, και που φαινομενικά πληρούν όλες τις προϋποθέσεις του κολοσσού, αποδεικνύονται λιγότερες των περιστάσεων με επιδόσεις που απογοητεύουν. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Επιτέλους οι μηχανές αναζήτησης λαμβάνουν υπόψη τους την εμπειρία του χρήστη. Τι σημαίνει αυτό; Δεν έχει πλέον (τόση) σημασία εάν το λινκ του σάιτ σου φιλοξενείται σε διάφορα μπλογκ ή πόρταλ ή πόσο νοικοκυρεμένα είναι -αν υπάρχουν- τα meta σου. Πρώτιστη σημασία έχει ο χρήστης που θα φτάσει στο ψηφιακό σου σπίτι να μην νιώσει καθυστέρηση στο φόρτωμα, την ανταπόκριση, τη διάδραση, να μην αισθανθεί εμπόδια ή κενά κατά την περιήγησή του, σε όλο το περιεχόμενο του σάιτ. Και κάπου εκεί ξεκινά ο πονοκέφαλος για τους κατόχους-ιδιοκτήτες ιστοσελίδων, e-shops κλπ. που βλέπουν τα αποτελέσματα της κατάταξής τους να πέφτουν και το ίδιο το σάιτ να σημειώνει αδυναμίες.

Οι παραπάνω παράγοντες, τους οποίους μετρά πλέον η google με μαθηματική ευλάβεια, ονομάζονται core web vitals και αποτελούν τα ζωτικά στοιχεία εμπειρίας και κατάταξης οποιουδήποτε σάιτ, ασχέτως παλαιότητας, μοντέρνου στησίματος, σούπερ ντούπερ τεχνολογιών κλπ.. Οι ιστοσελίδες, σήμερα, οφείλουν να ακολουθούν συνολικά 15 web vitals και αυτά είναι που κρίνουν τους τοπ «παίκτες» στις αναζητήσεις της google. Από αυτά τα 15 ζωτικής σημασίας χαρακτηριστικά, 3 είναι εκείνα που συνοψίζουν, ίσως, την όλη λογική πίσω από αυτές τις μετρήσεις:

LCP (Largest Contentful Paint)

Ο συντελεστής LCP μετρά ουσιαστικά τον χρόνο φόρτωσης του σάιτ. Τον χρόνο, δηλαδή, που θα χρειαστεί η ιστοσελίδα σου για να φορτώσει το βασικό, πρωταγωνιστικό, σημαντικό της περιεχόμενο. Π.χ. πρωτομπαίνεις σε ένα σάιτ που έχει στην κορυφή της Αρχικής του σλάιντερ με φωτογραφίες που εναλλάσσονται και αυτή η «εικόνα» αργεί να φορτώσει. Θα έχεις πέναλτι! Σύμφωνα με την google, για να έχεις ευχαριστημένο τον χρήστη σου, η φόρτωση της ιστοσελίδας σου θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στα πρώτα 2,5 δευτερόλεπτα από την ώρα που ξεκινά η διαδικασία του loading.

FID (First Input Delay)

Ο συντελεστής FID μετρά βασικά την όλη διαδραστικότητα. Κοινώς, από την ώρα που θα επιλέξεις μία διάδραση με το σάιτ (ένα κουμπί, μία εντολή), σε πόσο χρόνο αυτή θα ολοκληρωθεί. Π.χ. κλικάρεις πάνω στο κουμπί «διάβασε παραπάνω» ενός άρθρου ή μιας κατηγορίας και αρκείς να μεταφερθείς ή να σου ανοίξει σωστά η αντίστοιχη σελίδα. Θα σου αφαιρεθούν βαθμοί! Με τα νέα στάνταρ της google, για την βέλτιστη εμπειρία του χρήστη οι σελίδες σου θα πρέπει να έχουν μέτρηση του συντελεστή FID λιγότερο από 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

CLS (Cumulative Layout Shift)

Ο συντελεστής CLS μετρά την οπτική σταθερότητα. Δηλαδή κατά πόσο μένει σταθερό και αναλλοίωτο το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας κατά τη διαδικασία φόρτωσής του. Π.χ. ίσως σου έχει τύχει με το που φορτώνει ένα σάιτ να θέλεις να επιλέξεις ένα κουμπί εντολής αλλά αυτό να αλλάζει θέση και να μετακινείται κατά τη φόρτωση. Προφανώς η εμπειρία του χρήστη δεν θα είναι καλή και θα έχεις χασούρα. Η google ζητά πλέον συντελεστή CLS για τις σελίδες σου που θα διατηρεί το 0,1 ή και λιγότερο για μία θετική εμπειρία χρήστη.

Τα παραπάνω ισχύουν και πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τόσο για τις desktop όσο και τις mobile συσκευές και εμπειρίες.

Γνωρίζοντας πολύ καλά τι σημαίνει να έχεις μία δυνατή ιστοσελίδα η οποία να αντανακλά την ποιότητα, την επιμονή και τον κόπο που έχεις αφιερώσει στην επιχείρηση, το brand, τις υπηρεσίες σου, αναλαμβάνουμε για εσένα τη βελτίωση του ψηφιακού σου προϊόντος, παρέχοντάς σου άψογες μετρήσεις και πολύ καλές κατατάξεις. Γνωρίζουμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε από τεχνικής άποψης ώστε να κατακτήσεις την κορυφή. Επικοινώνησε μαζί μας σήμερα για μια δωρεάν Μέτρηση των Επιδόσεών σου!